Nieuws

Home/Nieuws

NRO: tweede taal leren gaat beter als je binnen én buiten de les oefent

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) stelt dat anderstalige volwassenen een tweede taal beter leren als zij zowel binnen als buiten de les actief zijn met die taal. Het NRO deelt adviezen voor NT2-docenten om laagopgeleide, anderstalige cursisten te motiveren ook buiten de les aan de slag te gaan met het Nederlands. 

12 maart 2020|

Tweedetaalverwerving: wat een coördinator weten moet

Speciaal voor coördinatoren van taalcoaching heeft Het Begint met Taal de belangrijkste basisprincipes van tweedetaalverwerving op een rij gezet in een overzichtelijke publicatie. Coördinatoren kunnen met deze kennis op zak hun taalvrijwilligers adviseren over wat zij beter wel en niet kunnen doen in hun ontmoetingen met nieuwkomers. 

9 maart 2020|

Raamwerk helpt coördinatoren taalcoaching nóg effectiever te maken

De rol van coördinator die taalvrijwilligers begeleidt, is essentieel voor succesvolle taalcoaching. Daarom lanceert Het Begint met Taal het Raamwerk voor Coördinatoren, dat coördinatoren inzicht biedt in wat je nodig hebt aan kennis, kunde en houding om taalcoaching effectief te organiseren - met daarbij een zelfevaluatie en een stappenplan.

6 maart 2020|

De gouden combinatie van taalles en taalcoaching: taalscholen willen wel maar kunnen niet

Taalscholen zijn unaniem positief over de inzet van taalvrijwilligers om nieuwkomers de Nederlandse taal snel en effectief te leren. Toch is de praktijk voor deze organisaties weerbarstiger en lukt het hen – om verschillende redenen – vaak niet om hun formele taalonderwijs structureel te combineren met vrijwillige taalcoaching. Dit blijkt uit onderzoek van de stichting Het Begint met Taal.

27 februari 2020|

Het Begint met Taal lanceert 10 succesfactoren

Stichting Het Begint met Taal lanceerde vandaag 10 succesfactoren voor succesvolle én leuke taalcoaching. De lancering vond plaats tijdens het Tel mee met Taal Congres in Utrecht. Met de succesfactoren wil Het Begint met Taal laten zien wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van taalcoaching. Ook krijgen coördinatoren handvatten om nog meer impact te maken met hun taalcoachactiviteiten.

13 februari 2020|

Routekaart inburgering: met de gemeente in gesprek

Probiblio heeft een digitale routekaart inburgering ontwikkeld voor bibliotheken in Noord en Zuid Holland. Met deze routekaart breng je als bibliotheek in kaart welk specifieke aanbod jouw bibliotheek heeft rondom integratie. Daarnaast helpt het tijdens gesprekken met je gemeente over het nieuw te vormen beleid. De routekaart is ook handig voor taalvrijwilligers: zo zien ze in één oogopslag hoe het inburgeringsproces verloopt. 

11 februari 2020|

Integratie in Denemarken – Erasmus+ studiereis

Wat kunnen we leren van de Deense aanpak op het gebied van integratie? En: hoe slagen Deense maatschappelijke organisaties erin een brede groep van vrijwilligers aan te spreken? Om een antwoord te vinden op deze vragen maakte Het Begint met Taal van 11 t/m 14 november 2019 met steun vanuit Erasmus+ een studiereis naar Denemarken. We delen graag de kennis die we hier opdeden met jou.

21 januari 2020|

ToTa als vervanging Match voor het Leven

Om de huidige gebruikers van het systeem Match voor het Leven, het registratiesysteem dat eind april 2020 stopt, tegemoet te komen heeft Stichting Het Begint haar Tool voor Taalcoaching iets aangepast. Hierdoor kunnen taalhuizen en bibliotheken de ToTa nu ook gebruiken voor vrijwilligersondersteuning aan Nederlandstalige laaggeletterden (NT1).

20 januari 2020|