fbpx

Nieuws

Home/Nieuws

Onderzoek aanbod basisvaardigheden voor anderstaligen

Het ITTA gaat onderzoeken hoe het aanbod voor anderstaligen rond basisvaardigheden aansluit op hun behoeften. En in hoeverre er lokaal voor alle doelgroepen passend aanbod is. Dit gebeurt in opdracht van Het Begint met Taal en de Koninklijke Bibliotheek (KB). Hier zijn wij erg blij mee!

20 mei 2020|Tags: , |

Toename aantal nieuwkomers met behoefte aan taalondersteuning

Meer dan 600.000 nieuwkomers hebben behoefte aan taalondersteuning, zodat zij sneller mee kunnen doen in de samenleving. Naar verwachting neemt dit aantal de komende tijd toe. Deze conclusies trekt het ECBO dat in opdracht van de stichting Het Begint met Taal een notitie schreef over het aantal anderstaligen met een behoefte aan taalondersteuning

Spreken staat centraal bij taalcoaching

De rol van spreken bij taalcoaching is essentieel. Lesredacteuren Haas de Groot en Merel Borgesius spraken hierover met Germaine Trooster. Zij was coördinator taalcoaching bij Huis der Taal in Deventer en traint nu andere coördinatoren via Stichting Het Begint met Taal, bijvoorbeeld in het effectief organiseren van taalcoaching. Daarnaast zit ze in de klankbordgroep van SpreekTaal 3 en heeft ze een duidelijke mening over taalcoaching. Tijd voor een gesprek met een enthousiasteling van het eerste uur. Lees hier het interview uit Tijdschrift Les, vakblad voor NT2-docenten.

14 april 2020|

NRO: tweede taal leren gaat beter als je binnen én buiten de les oefent

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) stelt dat anderstalige volwassenen een tweede taal beter leren als zij zowel binnen als buiten de les actief zijn met die taal. Het NRO deelt adviezen voor NT2-docenten om laagopgeleide, anderstalige cursisten te motiveren ook buiten de les aan de slag te gaan met het Nederlands. 

12 maart 2020|Tags: |

Tweedetaalverwerving: wat een coördinator weten moet

Speciaal voor coördinatoren van taalcoaching heeft Het Begint met Taal de belangrijkste basisprincipes van tweedetaalverwerving op een rij gezet in een overzichtelijke publicatie. Coördinatoren kunnen met deze kennis op zak hun taalvrijwilligers adviseren over wat zij beter wel en niet kunnen doen in hun ontmoetingen met nieuwkomers. 

9 maart 2020|

Raamwerk helpt coördinatoren taalcoaching nóg effectiever te maken

De rol van coördinator die taalvrijwilligers begeleidt, is essentieel voor succesvolle taalcoaching. Daarom lanceert Het Begint met Taal het Raamwerk voor Coördinatoren, dat coördinatoren inzicht biedt in wat je nodig hebt aan kennis, kunde en houding om taalcoaching effectief te organiseren - met daarbij een zelfevaluatie en een stappenplan.

6 maart 2020|