Onderzoek
Wij hebben verschillende onderzoeken verzameld waaruit het belang en de impact van taalcoaching blijken:
Anderstaligen en basisvaardigheden
Het ITTA deed in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek en Het Begint met Taal onderzoek naar het brede aanbod basisvaardigheden voor anderstaligen bij bibliotheken en taalcoachorganisaties. Doel van het onderzoek: inzicht krijgen op het huidige aanbod en de doelgroepen die bereikt worden en beter in te spelen op kansen, zoals de nieuwe wet inburgering. Vind hieronder het onderzoek en de bijbehorende instrumenten die je helpen om beter zicht te krijgen op de doelgroep en je aanbod rondom basisvaardigheden (nog) beter te maken.
Samenwerking
- Onderzoek bij taalscholen: Welke behoefte heeft de taalaanbieder rondom taalcoaching? – Joram Spijker (2020)
Taalcoaching
- Opbrengsten van taalcafés en cursussen digitale vaardigheden– KB en Probiblio (2018)
- Verduurzamen van informele taalondersteuning – Verwey-Jonker Instituut (2013)
- Meer dan taal alleen – Regioplan (2011)
- Inventarisatie nonformeel taalonderwijs gemeenten – Kennisplatform Integratie&Samenleving (2016)
- Aantal nieuwkomers met een taalbehoefte in Nederland CINOP (2020)
Kletsmaatjes
Meedoen aan Kletsmaatjes levert nieuwkomers enorm veel op. Zo draagt het bij aan hun taalontwikkeling en integratie. Ook ontstaat er meer wederzijds begrip tussen vrijwilligers en nieuwkomers. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (2021) naar de effecten van Kletsmaatjes.

Neem voor advies contact op met Sylvia de Groot Heupner.