Een taalvrijwilliger voor iedere nieuwkomer

13 nov, 2018

Vanaf 2020 verandert de Inburgeringswet. In juli 2018 presenteerde Minister Koolmees zijn plannen die het voor nieuwkomers makkelijker moet maken. Zo komt er meer ruimte voor maatwerk en krijgen gemeente de regie terug. Het Begint met Taal mist in de plannen nog een duidelijke infrastructuur die de combinatie van goed taalonderwijs (formeel) en oefenen met taalvrijwilligers (non-formeel) waarborgt. Zodat alle Erfan‘s, Beza‘s en Mohanad‘s naast hun lessen op school ook écht in gesprek gaan met Nederlands sprekenden. Door wekelijks te oefenen met een taalvrijwilliger brengen zij het geleerde in de praktijk én vergroten zij hun netwerk.

De taal oefenen is essentieel

Veel nieuwkomers hebben weinig contacten met Nederlands sprekenden. Zij spreken de Nederlandse taal tijdens hun inburgeringslessen op school, maar ‘babbelen’ te weinig om echt praatkilometers te maken. Daarom vindt Het Begint met Taal het belangrijk dat formeel en non-formeel onderwijs beter op elkaar aansluit. Nu is dat te veel afhankelijk van de lokale situatie. Goed taalonderwijs op school én veel oefenen in de praktijk met taalvrijwilligers helpt nieuwkomers namelijk om zo snel mogelijk mee te doen. Taalvrijwilligers spreken wekelijks met hen af om de taal te oefenen, zodat nieuwkomers wél kunnen meedoen en niet aan de zijlijn staan. Dat is belangrijk voor anderstaligen, maar ook voor de hele gemeenschap en, niet te vergeten, de hele maatschappij.

Drie leerroutes

Minister Koolmees presenteerde in zijn brief drie leerroutes die nieuwkomers kunnen volgen. Taalvrijwilligers kunnen in al deze leerroutes een belangrijke rol spelen. Zie hieronder een paar voorbeelden:

foto Nasrat


1. B1-route (route 1) – Nasrat oefent zijn spreekvaardigheid

Sinds 2011 woont Nasrat in Nederland. Hij wil graag zijn examen halen op school en oefent daarnaast met taalcoach Edwin. Het leven in Nederland is totaal anders dan in zijn land van herkomst Irak. Nasrat: “Ik heb 90% van mijn Nederlands van taalvrijwilliger Edwin geleerd, vooral het spreken van de taal”. Ook leert Nasrat daardoor Nederland beter begrijpen.


2. Onderwijsroute (route 2) – Amina kan nu studeren 

Toen Amina vanuit Bosnië in Nederland aankwam wilde ze niets liever dan zo snel mogelijk een opleiding beginnen. Taal & Toekomst, het taalcoachtraject speciaal voor jongeren, hielp haar hierbij. Over haar taalcoach Ebru zegt zij: “Op de taalschool heb ik alleen maar geleerd hoe ik iets moet opschrijven en lezen, maar hier leer ik echt hoe ik moet communiceren in het Nederlands!”



3. Z-route (zelfstandig met taal) (route 3) – Jamal dúrft nu Nederlands te praten!

Voor Jamal was het contact met Nederlands sprekenden erg belangrijk toen hij in Nederland kwam. De Nederlandse Monique motiveerde hem om vrijwilligerswerk te doen en taalcoach Wim hielp hem met het oefenen van de taal. Nu doet Jamal zelf ook veel vrijwilligerswerk voor het AZC en praat hij daarnaast met nóg meer Nederlanders.

De regie op inburgering terug naar gemeenten

Minister Koolmees (SZW) stuurde maandag 2 juli 2018 een Contourenbrief aan de Tweede Kamer met zijn plannen voor de nieuwe Inburgeringswet. De belangrijkste punten uit de brief zijn:

  • De regie op inburgering gaat terug naar gemeenten.
  • Het leenstelstel wordt afgeschaft; gemeenten kopen in.
  • Nieuwkomers krijgen bij de gemeente een brede intake en een Persoonsplan Inburgering en Participatie (PIP).
  • Gemeenten ontzorgen nieuwkomers in de eerste periode, ze betalen de huur en kosten voor verzekeringen via de bijstand.
  • Er gelden hogere eisen voor de inburgering. Inburgeraars moeten taalniveau B1 halen, dat is nu A2. Nieuwkomers kunnen sneller boetes krijgen als ze zich niet voldoende inzetten.
  • Ontheffing van inburgering is niet langer mogelijk.
  • Het examenstelsel wordt eenvoudiger.

Benut bestaande infrastructuur van 250 locaties!

De plannen van Minister Koolmees bieden kansen om ervoor te zorgen dat de combinatie van formeel en non-formeel onderwijs in de inburgering de norm wordt. Zodat alle nieuwkomers, naast goed onderwijs van gecertificeerde NT2-docent, ook kunnen oefenen in de praktijk en hun netwerk vergroten. Op zo’n 250 locatieszijn taalvrijwilligersorganisaties actief om wekelijks taalcoaching te organiseren. Maak gebruik van deze landelijke infrastructuur en de jarenlange expertise die deze organisaties hebben!

Meer weten?

Lees hier de plannen van Minister Koolmees en onze reactie hierop:

Verder praten?

We denken graag mee in de uitwerking. Neem contact op met Sylvia de Groot Heupner, via sylvia@hetbegintmettaal.nl of 06-19003176.

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.