Ministerie van BZK interviewt Het Begint met Taal

05 aug, 2016

‘Gemeenten van de Toekomst’, een programma van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, interviewde Sylvia de Groot Heupner van Het Begint met Taal over hoe gemeenten taalcoaching kunnen vormgeven. Lees hieronder het hele interview waarin De Groot Heupner vertelt over een Afghaanse man die een gemeentebericht verkeerd begreep, taalcoachadvies aan gemeenten en taalcoaching aan vluchtelingen.

Het Begint met Taal: “meer en betere taalcoaching in gemeenten”

Taal is een mooi middel om mensen op weg te helpen. Niet alleen door het taalgevoel te vergroten en een verbinding te maken met de Nederlandse samenleving, maar vooral ook omdat nieuwkomers er zelfvertrouwen van krijgen. De landelijke netwerkorganisatie Het Begint met Taal steunt vrijwilligers en adviseert gemeenten bij het organiseren van taalcoaching.

Een Afghaanse man die in Nederland woont, kreeg een brief van de gemeente: er waren werkzaamheden in zijn straat gepland, voor een bepaalde tijd moest hij zijn auto elders parkeren. De man schrok: werkzaamheden? Aan zijn huis? Moest hij zijn huis uit? In paniek raadpleegde hij zijn taalcoach, die samen met hem de brief ontleedde. Ze kwamen erachter door welke woorden hij een verkeerde conclusie had getrokken. Gelukkig viel het mee.

Het is één van de vele voorbeelden die Sylvia de Groot-Heupner, directeur van de netwerkorganisatie Het Begint met Taal, regelmatig hoort. Deelnemers krijgen praktische hulp waar in het reguliere taalonderwijs vaak geen ruimte voor is. Één-op-één of in een groepje oefenen met een coach, stimuleert het zelfvertrouwen en hun aansluiting bij de Nederlandse samenleving. De Groot-Heupner: ‘Ze krijgen meer durf en zin om de taal te leren.’

Blijven oefenen

Een ander belangrijk aspect is dat nieuwkomers gestimuleerd worden om er op uit te gaan. Ze leren hoe ze dingen moeten aanpakken, zoals correspondentie met de gemeente. Een jaar lang één keer per week oefenen, kan een opstapje zijn naar vrijwilligerswerk of zelfs een betaalde baan.

Voor de vele vluchtelingen die nu naar ons land komen, kan taalcoaching een eerste stap zijn. Maar ook nieuwkomers die al een taalcursus hebben gedaan en een diploma op zak hebben, is het belangrijk dat ze blijven oefenen. De Groot-Heupner: ‘Na een reguliere taalcursus heb je niveau A2, dat is nog wel heel minimaal. Wie weinig contacten heeft met Nederlanders, verliest de taal al snel. Dit zal ook in de toekomst een probleem worden. Daarom is het zo belangrijk om gebruik te maken van de vrijwilligers die het mogelijk maken om te blijven oefenen.’

Ontstaan

Taalonderwijs aan niet-Nederlanders kent een lange geschiedenis. De eerste gastarbeiders die naar de Nederlandse steden kwamen, brachten de vraag naar taalonderwijs met zich mee. Niet alleen voor deze mannen, maar vooral ook voor hun vrouwen en moeders die de spil van het gezin vormde, was taalonderwijs belangrijk om aansluiting te vinden. In verschillende steden en gemeenten organiseerden zich vrijwilligersorganisaties die naast het reguliere taalonderwijs in een behoefte voorzagen.

Het Begint Met Taal werd in 2009 opgericht door een initiatiefgroep van zo’n dertig vrijwilligersorganisaties die de krachten wilden bundelen. Dankzij steun van het Oranje Fonds en het Rijk konden meer vrijwilligersorganisaties zich aansluiten. Het Begint Met Taal behartigt inmiddels de belangen van 161 lokale afdelingen.

De voordelen op een rij

  • Het Begint met Taal is een landelijke netwerkorganisatie die lokale vrijwilligersorganisaties ondersteunt. Samen hebben zij meer slagkracht en kennis om taalcoaching zo effectief mogelijk te organiseren.
  • Het Begint met Taal zorgt voor continuïteit. De netwerkorganisatie helpt vrijwilligersorganisaties met het opzetten van een duurzame infrastructuur. Wanneer bijvoorbeeld een coördinator wegvalt, zorgt Het Begint met Taal ervoor dat de kennis en ervaring behouden blijven.
  • Het Begint met Taal kan gemeenten adviseren hoe zij de organisatie van taalonderwijs (door vrijwilligers) kunnen organiseren. Ook brengt de organisatie vrijwilligers en gemeenten met elkaar in contact.
  • Het Begint met Taal bestaat náást het reguliere taalonderwijs. De lessen zijn kleinschalig en toegespitst op de praktijk.
  • Vrijwilligers krijgen meer begrip voor de situatie van nieuwkomers in ons land. Taal is een bindende factor.


Bron: Online portaal van Gemeenten van de toekomst

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.