Wat is taalcoaching?
Samen de Nederlandse taal oefenen in de praktijk.
Een taal leer je niet alleen, dat doe je samen. Je kunt nog zo veel in de klas leren, maar pas als je de taal in het dagelijks leven gebruikt, ga je écht vooruit. Taalcoaching helpt daarbij.
Taalcoaching is het oefenen van Nederlands buiten de klas, samen met een vrijwilliger - een taalcoach of taalmaatje.
Taal leren als volwassene
Als volwassene leer je een nieuwe taal het beste door formeel onderwijs te combineren met non-formeel leren. Inburgeringslessen of andere taallessen zorgen voor een stevige basis. Maar taal leer je pas echt goed als je het veel oefent – in gesprekken met anderen, bijvoorbeeld op het werk, op het schoolplein en met je buren.
Precies daar maakt taalcoaching het verschil. Wij geven anderstaligen wat zij nodig hebben om de taal te gebruiken in het dagelijkse leven. Dat maakt taalcoaching een onmisbare aanvulling op formeel taalonderwijs.
Een taalcoach of taalmaatje is geen docent, maar een vrijwilliger die een anderstalige helpt door samen te praten.


‘Toedeledokie’, ‘je moet verder kijken dan je neus lang is’, en ‘ik heb er geen kaas van gegeten’, zomaar wat uitdrukkingen die langskomen in het gesprek met Mohamad Hammoud (27, gevlucht uit Syrië). Na 3,5 jaar in Nederland spreekt hij de taal al verrassend goed. “Mijn geheim? Blijven oefenen, veel vragen naar de betekenis van woorden en uitdrukkingen en zeggen dat je graag gecorrigeerd wilt worden.”
Mohamad en Dennis - Lees meer
Onderzoek
Onderzoek laat zien dat anderstaligen die met een taalcoach of taalmaatje oefenen:
- sneller en beter Nederlands gaan spreken
- meer zelfvertrouwen krijgen
- en een sociaal netwerk opbouwen
Ook levert taalcoaching veel op voor taalvrijwilligers - nieuwe inzichten, kennis en vaak vriendschap.
Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs - Folkert Kuiken, Sible Andringa (red), (2022)
Onderzoek naar de effecten van Kletsmaatjes - Rijksuniversiteit Groningen (2021)
VIME model - ITTA, ROC West-Brabant en partners uit Slovenië, Verenigd Koninkrijk en Denemarken
Opbrengsten van taalcafés en cursussen digitale vaardigheden– KB en Probiblio (2018)
Verduurzamen van informele taalondersteuning – Verwey-Jonker Instituut (2013)
Meer dan taal alleen – Regioplan (2011)
Inventarisatie non-formeel taalonderwijs gemeenten – Kennisplatform Integratie&Samenleving (2016)
Aantal nieuwkomers met een taalbehoefte in Nederland CINOP (2020)
Onderzoek bij taalscholen: Welke behoefte heeft de taalaanbieder rondom taalcoaching? – Joram Spijker (2020)
Samen gaan we voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen!
Doe mee als...