Webinar online taalcoaching: ervaringen uit het netwerk

04 jun, 2020

De afgelopen maanden vonden tal van taalcoach-activiteiten, zoals taalcafé’s en 1-op-1 koppels, online plaats. Langzaamaan ontmoeten nieuwkomers en vrijwilligers elkaar weer fysiek. Welke lessen trekken we uit de ervaringen van de afgelopen tijd? Wat werkte goed, wat minder? En hoe zien coördinatoren de toekomst van online taalcoaching? Dit en meer bespraken we tijdens 2 succesvolle online webinars die Stichting Het Begint met Taal organiseerde.

Online taalcoaching en taalcafé’s

Coördinatoren Kimberly van Steenbergen van Bibliotheek Oostland en Renée Spruit van het project Kletsmaatjes vertelden over hun ervaringen met online taalcoaching en taalcafé’s. Zij vertelden hoe zij het aanpakken en gingen in op de meest gestelde vragen:

  1. Een andere aanpak van taalcoaching! Hoe organiseer je dat?
  2. Hoe motiveer je vrijwilligers en deelnemers (om online aan de slag te gaan)?
  3. Welke tools kun je gebruiken voor online taalcoaching?
  4. Welk materiaal gebruik je?
  5. Hoe werf je nieuwe mensen? (vrijwilligers en deelnemers)

Na afloop gingen alle deelnemers met elkaar in gesprek over hun eigen situatie.

Tips uit het netwerk

In de 2 online sessies werden interessante tips gedeeld. Hieronder een kleine weergave:

  • Besteed veel aandacht aan je vrijwilligers en deelnemers
    Bij online taalcoaching geldt nog meer dan bij gewone taalcoaching: besteed veel tijd aan de vrijwilligers en deelnemers en zit er bovenop. Geef vrijwilligers de vrijheid om zelf te kiezen, bijvoorbeeld welk videobel-programma past en ondersteun ze bij hun keuze. Uit ervaring blijkt dat mensen niet altijd weten wat er aan ondersteuning is en daardoor afhaken. Voor sommige vrijwilligers en nieuwkomers is videobellen nieuw en spannend, waardoor het extra bijzonder als het hen lukt. 
  • Online taalcoaching bereikt nieuwe doelgroepen
    Met online taalcoaching worden meer nieuwe en vooral jongere nieuwkomers en vrijwilligers bereikt dan door ‘reguliere’ taalcoaching. Dit blijkt uit recent onderzoek over de effecten van dit online programma ‘Kletsmaatjes’. Naast reguliere taalcoaching, is online taalcoaching een verrijkende methode om nieuwkomers op een laagdrempelige manier te bereiken.
  • Hybride vorm van taalcoaching
    Veel vrijwilligers en deelnemers die al bekend waren met taalcoaching spreken het liefst ‘in het echt’ met elkaar af. Denk als organisatie na over hybride vormen van taalcoaching, dus af en toe fysiek en af en toe online. 
  • Elk contact is belangrijk
    Voor veel nieuwkomers is het contact met hun vrijwilliger het enige ‘Nederlandse’ contact dat zij hebben. Als het door omstandigheden niet lukt om regelmatig te videobellen, stimuleer mensen om af en toe even te bellen of een berichtje te sturen. Beter iets dan niets.
  • Stimuleer digivaardigheden
    De afgelopen maanden viel op dat het moeilijk is om nieuwkomers en vrijwilligers met lage digitale vaardigheden te bereiken. Nu we ook weer fysiek kunnen afspreken is het slim om te bedenken hoe het verbeteren van digitale vaardigheden onderdeel kan worden van taalcoaching.

Webinar online te volgen

Nieuwsgierig naar de webinar? Een opname is te vinden op het extranet voor alle coördinatoren die bij Stichting Het Begint met Taal zijn aangesloten.

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.