Speciaal voor coördinatoren van taalcoaching heeft Het Begint met Taal de belangrijkste basisprincipes van tweedetaalverwerving op een rij gezet in een overzichtelijke publicatie. Coördinatoren kunnen met deze kennis op zak hun taalvrijwilligers adviseren over wat zij beter wel en niet kunnen doen in hun ontmoetingen met nieuwkomers.
In Achtergrondinformatie over tweedetaalverwerving lezen coördinatoren bijvoorbeeld over de factoren die van invloed zijn op hoe goed en gemakkelijk iemand een tweede taal onder de knie krijgt. Hoewel taalvrijwilligers deze factoren voor een groot deel niet kunnen beïnvloeden, helpt het wel als zij zich er bewust van zijn. Het voorkomt onrealistische verwachtingen bij zowel taalvrijwilliger als nieuwkomer.
Motivatie
De zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci’s (2000) komt aan bod om te laten zien hoe taalvrijwilligers de motivatie van de nieuwkomer om de taal te leren positief kunnen beïnvloeden. Ook deelt Het Begint met Taal in de publicatie tips voor natuurlijk taalgebruik, wordt uitgebreid ingezoomd op wat er nodig is om nieuwe woorden te leren en passeren verschillende manieren van feedback geven de revue.
Succesvolle participatie
Het Begint met Taal beschouwt coördinatoren als de onmisbare schakel om taalcoaching echt succesvol en effectief te laten zijn. En effectieve taalcoaching is belangrijk want het draagt bij aan de succesvolle participatie van nieuwkomers in onze samenleving. Op dit moment zijn in Nederland ruim 660 coördinatoren actief. De nieuwe publicatie komt hen niet alleen van pas bij het aansturen van vrijwilligers maar ook bij gesprekken met taalscholen (formeel onderwijs) of gemeenten.
Je vindt het document op het Extranet van Het Begint met Taal.
De publicatie Achtergrondinformatie over tweedetaalverwerving is ontwikkeld door het ITTA, kennisinstituut voor Nederlands als eerste en tweede taal, en gefinancierd door Tel mee met Taal/OCW.