Onderzoek

Een nieuwe taal leer je mét mensen. 

Het leren van een tweede taal is het meest succesvol als je taalles combineert met oefenen in de praktijk. Taalcoaching is een krachtig middel voor nieuwkomers, zoals vluchtelingen en migranten, om het Nederlands onder de knie te krijgen. Wij hebben verschillende onderzoeken verzameld waaruit het belang en de impact van taalcoaching blijken.

Sylvia de Groot Heupner - Stichting Het Begint met Taal

Neem voor advies contact op met Sylvia de Groot Heupner.

Taal leren als volwassene

Als volwassene leer je een nieuwe taal het beste door formeel onderwijs te combineren met non-formeel leren. Inburgeringslessen of andere taallessen zorgen voor een stevige basis. Maar taal leer je pas echt goed als je het veel oefent – in gesprekken met anderen, bijvoorbeeld op het werk, op het schoolplein en met je buren.

Precies daar maakt taalcoaching het verschil. Taalcoaches geven anderstaligen wat zij nodig hebben om de taal te gebruiken in het dagelijkse leven. Dat maakt taalcoaching een onmisbare aanvulling op formeel taalonderwijs.

Een taalcoach of taalmaatje is geen docent, maar een vrijwilliger die een anderstalige helpt door samen te praten.

Tip: bekijk ook onze begrippenlijst.

VIME model 2024

Door samen Nederlands te oefenen 

Onderzoek laat zien dat anderstaligen die met een taalcoach of taalmaatje oefenen:

  • sneller en beter Nederlands gaan spreken
  • meer zelfvertrouwen krijgen
  • en een sociaal netwerk opbouwen

Ook levert taalcoaching veel op voor taalvrijwilligers - nieuwe inzichten, kennis en vaak vriendschap. 

Samenwerking
Rijksuniversiteit Groningen

Onderzoeken uitgelicht

Kletsmaatjes

Kletsmaatjes draagt het bij aan de taalontwikkeling en integratie van anderstaligen. Ook ontstaat er meer wederzijds begrip tussen vrijwilligers en nieuwkomers. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken van de Rijksuniversiteit Groningen (o.a. 2021, 2023, 2024).  

  • Deelnemers aan Kletsmaatjes leren allereerst de Nederlandse taal. Daarnaast is het een wederzijds leerproces: nieuwkomers krijgen inzicht in de Nederlandse cultuur, terwijl Nederlanders meer leren over de achtergrond van de nieuwkomers. Samen bespreken ze culturele verschillen en begrijpen ze beter waarom bepaalde dingen gedaan worden zoals ze worden gedaan.
  • Een-op-een contact biedt nieuwkomers een veilige omgeving om vertrouwen op te bouwen en persoonlijke vragen te stellen. Het wederzijds respect en het delen van verhalen tussen het kletsmaatje en de nieuwkomer bevorderen positieve leeruitkomsten.
  • De vrijwilliger vormt vaak de eerste verbinding met de Nederlandse samenleving. Voor veel nieuwkomers is dit hun enige Nederlandse contact, wat hen helpt om via gesprekken over taal en cultuur ook andere Nederlanders te leren kennen.

Anderstaligen en basisvaardigheden

Het ITTA deed in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek en Het Begint met Taal onderzoek naar het brede aanbod basisvaardigheden voor anderstaligen bij bibliotheken en taalcoachorganisaties. Doel van het onderzoek: inzicht krijgen op het huidige aanbod en de doelgroepen die bereikt worden en beter in te spelen op kansen, zoals de nieuwe wet inburgering. Lees hier het onderzoek en de bijbehorende instrumenten die je helpen om beter zicht te krijgen op de doelgroep en je aanbod rondom basisvaardigheden (nog) beter te maken.

>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.