Jonne Groot (OCW): “MATCH draagt bij aan een efficiëntere non-formele aanpak”

14 apr, 2021

Deze maand lanceert Het Begint met Taal de online tool MATCH. Met MATCH wordt het koppelen van nieuwkomers aan vrijwilligers én het monitoren en begeleiden van koppels een stuk makkelijker. MATCH is daarmee een instrument voor coördinatoren om de impact van taalcoaching verder te vergroten. Jonne Groot (projectleider Tel mee met Taal van het Ministerie van OCW): “Een registratie- en monitoringstool zoals MATCH draagt bij aan een efficiëntere non-formele aanpak.”

Beleidsmakers en bestuurders kunnen op 19 april kennismaken met MATCH tijdens een online sessie! 
Meld je nu aan

MATCH werd ontwikkeld door de software experts van Way2Web. Coördinatoren deelden hun verbeterwensen en ervaringen zodat MATCH goed aansluit op de praktijk. De afgelopen weken maakte de tool al een digitale kennismakingstour onder potentiële gebruikers. De reacties waren positief; coördinatoren gaven aan te staan popelen om aan de slag te gaan met het registreren, matchen, monitoren en rapporteren van vrijwilligers en deelnemers. 

Basisvaardigheden voor een leven lang ontwikkelen

Ook Jonne Groot (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) mocht een eerste duik nemen in MATCH. Groot is projectleider van Tel mee met Taal, het landelijk actieprogramma van de ministeries van OCW, VWS, SZW en BZK om laaggeletterdheid te voorkomen en te verminderen. “Wij vinden dat iedereen zich een leven lang moet kunnen ontwikkelen. Daarvoor heb je basisvaardigheden nodig: taal, rekenen en digitale vaardigheden. Beheers je die vaardigheden, dan kun je beter meedoen in de maatschappij. Non-formeel aanbod is hierbij heel waardevol en daarom werken we vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal aan het bevorderen van de kwaliteit van dit aanbod. MATCH is een van de instrumenten die daar aan bijdraagt.” 

Win-win

OCW brengt de thema’s ‘leven lang ontwikkelen’ en ‘basisvaardigheden steeds meer samen. Bijvoorbeeld met het Ontwikkeling Telt festival dat deze maand plaatsvindt. Groot: “Registratie en monitoring sluit aan bij ons doel om de non-formele aanpak efficiënter te maken. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Coördinatoren kunnen hun werk er beter en effectiever mee doen. Tijdens de demo heb ik gezien hoe praktisch MATCH werkt. Het gaat coördinatoren ontlasten en dat kan de impact van taalcoaching alleen maar ten goede komen. Bovendien leert dankzij het reflectieve karakter van MATCH niet alleen de deelnemer maar ook de vrijwilliger – en de coördinator.”

Pilot en landelijke monitor

“Maar er is nóg iets. We willen beter weten wat het aanbod van ondersteuning aan mensen met een taalvraag precies is en welke mensen we bereiken en wie niet. Met een pilot uitgevoerd door het CBS, samen met zestien gemeenten en een aantal aanbieders gaan we deelname aan cursussen in kaart brengen. Daarmee hopen we op landelijk niveau inzicht te krijgen in het bereiken van doelgroepen en deelnemers van cursussen. Deze pilot is ter voorbereiding op een landelijke output monitor. De bedoeling is dat met lokale instrumenten zoals onder andere MATCH het voor gemeenten en aanbieders straks heel eenvoudig is om hun data aan te leveren voor de landelijke monitor. Een registratiesysteem zoals MATCH heeft hierbij hopelijk een win-win-effect voor de deelnemer zelf, lokaal, maar ook landelijk.” 

Scherper beleid

MATCH is bovendien bruikbaar voor de volle breedte van basisvaardigheden voor NT1 en NT2. Wie straks werkt met MATCH, heeft dus alle mogelijkheden in handen om bij te dragen aan de monitor en aan de kwaliteit van non-formele taalondersteuning. En door landelijk te monitoren kan de overheid haar beleid aanscherpen. 

Kijken naar het individu

Als het specifiek gaat om taalondersteuning is de insteek van het actieprogramma Tel mee met Taal breed, legt Groot uit. “We richten ons op alle doelgroepen die te maken hebben of kunnen krijgen met laaggeletterdheid, Van jongeren en kinderen (en hun ouders) tot mensen die werken of een baan zoeken. Soms NT1-leerders en soms NT2-leerders. Deze groepen zijn in de praktijk natuurlijk niet zo afgebakend. Een werkende ouder met een NT2-achtergrond kan bijvoorbeeld een hoog taalniveau voor spreken hebben, maar een specifieke leerwens hebben rond lezen en schrijven. Het is dus belangrijk dat we kijken naar wat het individu nodig heeft. En daar biedt MATCH wat mij betreft goede ondersteuning voor.” 

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.