Als coördinator in gesprek met nieuwkomers: benut de praatplaat

14 sep, 2021

Veel coördinatoren zullen het met ons eens zijn: voor de kwaliteit en effectiviteit van taalcoaching is het ontzettend waardevol om met anderstaligen in gesprek te gaan. Zij weten tenslotte als geen ander wat wel werkt en wat niet. In gesprek gaan met je doelgroep is een van onze 10 succesfactoren voor effectieve taalcoaching. Maar hoe pak je het aan? Benut hiervoor de handige praatplaat.


De Praatplaat die we samen met ITTA en de Koninklijke Bibliotheek ontwikkelden, is een mooi middel hiervoor en helpt coördinatoren op weg. Het is een praktisch instrument om het gesprek met NT2-ers aan te gaan. De plaat toont voor verschillende domeinen – zoals Werk & opleiding, Opvoeding, Gezondheid & beweging en Vrije tijd & sociale activiteiten – voorbeelden van functionele (taal)leerdoelen. Coördinatoren kunnen de voorbeelden gebruiken ter inspiratie bij het gesprek met leerders over hun leerwensen en leerbehoeften. Zo kunnen ze samen ontdekken wat de nieuwkomer wil leren. De plaatjes en symbolen helpen mensen die visueel zijn ingesteld, bijvoorbeeld omdat ze niet goed kunnen lezen. 

Hoe ervaar je het aanbod?

Ook kunnen coördinatoren de Praatplaat gebruiken om deelnemers te bevragen over hoe zij het non-formele aanbod ervaren. Sylvia de Groot Heupner van Stichting Het Begint met Taal: “Het is enorm inspirerend en leerzaam om van nieuwkomers te horen hoe zij taalcoaching ervaren en welke verbeterpunten zij aandragen. Ook kunnen ze je helpen om mensen te bereiken die geïsoleerd leven.” 

Onderzoek naar aanbod

De PraatPlaat is gemaakt naar aanleiding van onderzoek van Het Begint met Taal en de Koninklijke Bibliotheek naar het aanbod voor anderstaligen om hun basisvaardigheden te verbeteren. Doel van het onderzoek was om beter in kaart te krijgen wat de leerbehoeften zijn van anderstaligen en hoe zij het aanbod ervaren. De onderzoekers concludeerden dat bibliotheken en organisaties die taalcoaching bieden al veel doelgroepen bereiken maar ook een aantal niet weten te vinden. Zo sluit het aanbod niet voldoende aan op de vraag van laaggeletterde anderstaligen en Europese arbeidsmigranten tussen 18 en 65 jaar. 

Doorontwikkelen

Samen met de doelgroep gaan we de PraatPlaat verder doorontwikkelen. 

Meer informatie

> Wil je meer informatie over de Praatplaat?  Neem contact op met hanna@hetbegintmettaal.nl!

Hier vind je alle 10 succesfactoren voor effectieve taalcoaching op een rij.

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.