Sylvia bepleit meer samenwerking NT2-docenten en taalvrijwilligers in Vakwerk

27 mrt, 2019

In het NT2-onderwijs is er veel aandacht voor buitenschools leren: de taal leer je immers niet alleen in het klaslokaal. Hoe betrek je als NT2-docent de wereld buiten de klas bij de integratie van anderstaligen? Taalcoaching door vrijwilligers is daar een belangrijk voorbeeld. In de jongste editie van Vakwerk, de informatieve bundel van de BVNT2 voor NT2-docenten, geeft Sylvia de Groot Heupner haar visie en praktische tips over samenwerking tussen formeel taalonderwijs en taalcoaches.

Sylvia, directeur van Het Begint met Taal, en ervaren taalvrijwilliger en NT2-docent in opleiding, beschrijft onder andere:


  • waarom met elkaar in gesprek zijn zo belangrijk is voor inburgering en onderling begrip in de samenleving
  • wat taalcoaching is en hoe het zich verhoudt tot formeel taalonderwijs
  • hoe taalcoaching in Nederland is georganiseerd
  • aan welke kwaliteitscriteria taalcoaching moet voldoen om effectief te zijn
  • hoe een NT2 docent kan samenwerken met taalcoaches (en visa versa)

Samenwerking stimuleren

Het Begint met Taal kan jou ondersteunen bij het slim samenwerken met taalvrijwilligersorganisaties. Ben je op zoek naar een lokale taalcoachpartner? Of ondersteun je al een groep taalvrijwilliger in de klas en wil je dat verbeteren? Heb je een interessant projectidee waar buitenschools leren perfect door vrijwilligers kan worden ingevuld? Als landelijk platform voor taalcoaching helpen wij jou graag verder. Neem contact met ons op.

BVNT2 – Vakwerk

De Beroepsvereniging voor docenten Nederlands als tweede taal (BVNT2) brengt periodiek bundels uit met artikelen over tweedetaalonderwijs. In alle bundels staat de link tussen theorie en onderwijspraktijk centraal. Specialisten op het gebied van taalverwerving, grammatica, taal & ICT, alfabetisering en interculturele competenties laten zien hoe je recente theoretische inzichten in de dagelijkse lespraktijk kunt toepassen.

Vakwerk 12 bevat de volgende artikelen van de BVNT2-conferentie over binnen- en buitenschools leren en oefenen:

  • Simon Verhallen; Relevante algemene en theoretische achtergronden bij het buitenschools leren
  • Jeanne Kurvers; Levenslang en levensbreed
  • Sylvia de Groot Heupner; Taal verbindt ons allemaal
  • Dietha Koster; Dynamische, usage-based systemen in de NT2-les; meer aandacht vanuit de theorie voor de rol van taalgebruik in de praktijk
  • Marlies Elderenbosch: Binnen- en buitenschools; taalvrijwilligers hebben hun eigen rol. Opbrengsten van het VIME project
  • Kaatje Dalderop: Taal is overal; buitenschools lezen
  • Annemarie Nuwenhoud; Inclusief NT2-onderwijs; hoe kun je dat bevorderen
  • Lies Alons; Van vlog tot vakkenvuller; buitenschools op het ISK
  • Bregje Kaars Sijpesteijn: Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken …
  • Tiba Bolle: Succesvolle in– en doorstroom van NT2-studenten in het mbo


Vakwerk 2018 is te bestellen bij het secretariaat van de BVNT2: secretariaat@BVNT2.org

Lees hier het volledige artikel: Taal verbindt ons allemaal, Sylvia de Groot Heupner

Gerelateerde berichten:

Inbreng formatiegesprekken: De Nederlandse taal leer je met ménsen
Onderzoek – Ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers
Kletsmaatjes vier jaar!
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.