BLOG Marcella Faltas over verstaanbaarheid

07 sep, 2023

Taal en contact zijn onmisbaar om mee te kunnen doen. Veel oefenen, fouten maken, zelfvertrouwen opbouwen en het sociale netwerk uitbreiden zijn daarom de uitgangspunten bij taalcoaching. Verstaanbaarheid kan echter een groot struikelblok zijn voor nieuwkomers die graag Nederlands willen spreken in de praktijk. Hoe kun je als taalvrijwilliger hierbij helpen? En hoe kunnen we kennis en kunde bundelen met NT2-docenten en logopedisten? Marcella Faltas (Adviseur taalcoaching & NT2) kan je daar alles over vertellen! 

Het belang van spreekvaardigheid

Bij het leren van een tweede taal is het belangrijk om een brug te slaan naar de praktijk. Dat leer je niet geïsoleerd in een klaslokaal, zeker niet als het gaat om spreekvaardigheid. Op een dag komt er een moment dat je deelnemer op de markt staat en iemand met een plat Nederlands accent begint te praten. Dan moet je deelnemer het uiteindelijk toch écht zelf gaan doen. 

Het helpt om zelf de stap te maken om te gaan “produceren”. In de ideale situatie gaat je deelnemer met de klas de markt op, of meldt degene zich vanuit de klas aan voor vrijwilligerswerk. Dat is vaak niet realistisch. Het is dan ook belangrijk dat er iemand is die daar tussen staat en een coach kan zijn. 


De rol van de taalvrijwilliger 

Taalles en taalcoaching zijn de ideale combinatie. In een formele lessituatie met een gecertificeerde docent leert een nieuwkomer de taal in alle facetten: lezen, schrijven, spreken, luisteren en grammatica. Daarnaast hebben nieuwkomers (in de ideale situatie) ook een taalcoach, waarmee ze de tijd hebben om te oefenen. Taal is hierbij niet het doel maar juist het middel. Het doel is sociaal contact met een taalvrijwilliger maar juist ook daarbuiten. Taalcoaching is de brug van de formele lessituatie naar de samenleving waarin Nederlanders hun taal niet voor nieuwkomers aanpassen en ook nog verwachten dat hij/zij terugpraat. Iemand zelfvertrouwen geven om dit uiteindelijk duurzaam zelfstandig te doen is waar je naartoe werkt.

Onderzoek naar verstaanbaarheid

Taalvrijwilliger zijn moet leuk zijn, maar we vinden het ook belangrijk dat het op een effectieve manier gebeurt. Daarom doen we vanuit Het Begint met Taal mee aan onderzoek en kijken we naar studies die al gedaan zijn. Zo weten we zeker dat taalvrijwilligers iets bij kunnen dragen. 

Op dit moment zijn we dan ook betrokken bij het project VerstaaNT2 een onderzoek van Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam. Met dit onderzoek hopen we uit te vinden op welke manier NT2 docenten, NT2-leerders, taalvrijwilligers en logopedisten samen kunnen werken aan een betere verstaanbaarheid van mensen die Nederlands als tweede taal leren. De uitkomsten hiervan delen we met jou als coördinator of taalvrijwilliger.


Taalcoachend Nederland 

Vanuit Het Begint met Taal vertegenwoordigen we bij VerstaaNT2 taalcoachend Nederland. We zijn er om alle stemmen van lokale taalcoachorganisaties te laten horen. En dit doen wij niet alleen, wij vragen ook coördinatoren en taalvrijwilligers van lokale taalcoachorganisaties om aan te sluiten bij VerstaaNT2, zodat alle stemmen van taalvrijwilligers gehoord worden. Wil je meewerken aan dit onderzoek? Neem dan contact met mij op via marcella@hetbegintmettaal.nl 


Aan de slag!

Wil je nu al met je deelnemer(s) aan de slag met spreekvaardigheid?

Meld je aan voor de webinar Werken aan verstaanbaarheid op 10 oktober 2023, 19.30 - 20.30 uur 

Gerelateerde berichten:

Berenschot publiceert derde onderzoek naar taalonderwijs Oekraïners in Nederland
ITTA publiceert gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2
Nu beschikbaar: SpreekWerkboek Mijn verhaal
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.