Website voor coördinatoren

Tips voor speciale doelgroepen

Hier lees je hoe je anderstalige deelnemers met bijzondere omstandigheden of doelen kunt steunen of doorverwijzen.

Studenten

  • Lees zelf of verwijs naar deze sessie op de deelnemerswebsite over studeren in Nederland.
  • Start met de methodiek ‘Taal & Toekomst’, hét unieke taalcoachprogramma voor jonge nieuwkomers.
  • Verwijs voor studeren op het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO)naar de MBO Helpdesk via 030-2520835 of mbo@uaf.nl. Op 'open dagen' kan een MBO bezocht worden om met docenten te praten.
  • Verwijs naar de website van het UAFDeze organisatie helpt vluchtelingen en statushouders die in Nederland willen studeren of werken. 
  • Internationale studenten lezen op de website van het Nuffic wat belangrijk is als je in Nederland gaat studeren.  

Werkzoekenden

(School)kinderen

Blinde of slechtziende anderstaligen

  • ‘Bloemen langs de Weg’: landelijk steunpunt dat probeert door het delen van kennis en ervaring migranten met een visuele beperking te helpen met het beklimmen van de participatieladder. Ook worden taalvrijwilligers getraind die blinde en slechtziende anderstaligen coachen.
  • Visio Het Loo Erf (VHLE) in Apeldoorn biedt revalidatie en advies aan anderstaligen met een ernstige visuele beperking. Het doel: participatie en welzijn bevorderen. In aanvulling op de taallessen die VHLE aan ‘haar’ anderstaligen geeft, zijn in Apeldoorn ook taalvrijwilligers actief. 
  • Stichting Beter Zien Anders Kijken biedt blinde en slechtziende migranten een passend taalaanbod (Den Haag en Rotterdam).
  • Lees 10 tips van ervaringsdeskundige Amany Shalha van de Oogvereniging.


Anderstaligen met een licht verstandelijke beperking (LVB)

  • Lees dit artikel uit het Tijdschrift LES. Belangrijkste tips, vertaald van de les- naar de oefenpraktijk:
    1. Het concrete denken maakt het noodzakelijk om het oefenen blijvend visueel te ondersteunen en aan te sluiten bij wat de cursisten zelf aandragen. Lok het vertellen van ervaringen uit en selecteer daaruit bijvoorbeeld de te oefenen woordenschat.
    2. Blijvend expliciet voordoen is belangrijk. Normaal bouw je jouw sturing als taalvrijwilliger na verloop van tijd af, maar bij deelnemers met een LVB zal sturing nodig blijven.
    3. 
    Geduld is een schone zaak. Wees je ervan bewust dat het halen van een oefendoel heel veel tijd kan kosten. Oefendoelen zo klein mogelijk maken zorgt ervoor dat je minimale vorderingen toch als behaalde successen ziet.  Vier ieder succesje! Dit geeft zowel de deelnemer als de vrijwilliger vertrouwen om de volgende stap te maken.
  • Lees het adviesdocument van het landelijk kenniscentrum LVB. Belangrijkste tips:
    1. Mensen met een LVB hebben meer tijd nodig om iets te leren, maar kunnen zich minder lang concentreren. Laat een sessie niet langer dan een uur duren en las een pauze in wanneer iemand daar om vraagt of behoefte aan lijkt te hebben. Plan meer sessies voor dezelfde hoeveelheid oefenstof.
    2. Oefen vaardigheden op verschillende manieren, zoals in spelvorm, rollenspel, schriftelijke opdracht of videofragment. 
    3. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk afleidende prikkels zijn.

    4. 
    Voorkom faalervaringen en stimuleer succeservaringen door complexe opdrachten in kleine en op korte termijn haalbare stappen aan te bieden.



Mirjam Bloedjes - Het Begint met Taal

Neem voor advies contact op met Mirjam Bloedjes

>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.