Wat is precies je taak als taalcoach in het Taalcafé? Hoe zorg je dat alle deelnemers aan het woord komen? Hoe ga je om met niveauverschillen? En met cultuurverschillen? Waar praat je eigenlijk over? En waar praat je juist niet over? Hoe zorg je dat deelnemers zich prettig voelen en de volgende keer weer terugkomen? De training Taalcafé in de praktijk geeft antwoorden op deze vragen. Een deelnemer zegt hierover:

 “De training is echt gebaseerd op de praktijk,
er worden hele herkenbare situaties besproken.”

Trainer - Tineke PuyenbroekTrainer Tineke Puijenbroek legt uit: “Een Taalcafé ofwel praatgroep is een heel eenvoudige manier om anderstaligen de mogelijkheid te geven Nederlands te praten. Samen aan een tafel zitten, misschien een kop koffie erbij en praten maar. Al doende kom je er achter dat er toch meer bij komt kijken. Wat doe je in een Taalcafé wel, en wat niet?

In de training Taalcafé in de praktijk laat ik zien dat er meerdere manieren zijn om het Taalcafé een goede invulling te geven. De training is geschikt voor taalcoaches die nog gaan starten, maar wordt ook zeer gewaardeerd door taalcoaches die al enige Taalcafé-ervaring hebben.In de training krijg je handvatten waar je  als team mee aan de slag kan gaan.”

Deelnemers verwoordden het zo:

“Er was veel ruimte voor onze eigen vragen en inbreng”.
“Een prettige mix van theorie en oefeningen.”

 

OOK IETS VOOR JOU?

Wil jij ook deze training “Taalcafé in de praktijk” volgen? Bespreek dit met je coördinator, die de training via het extranet kan aanvragen.

 

Over deze training:

INHOUD

Tijdens deze training leer je hoe je leuke en leerzame taalcaféontmoetingen kunt verzorgen. We kijken naar de inhoudelijke invulling van het Taalcafé: welke thema’s  kies je? Welke werkvormen zijn geschikt? Maar ook naar de groepsdynamiek bij Taalcafés. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat iedereen aan het woord komt en niet steeds dezelfde deelnemers aan het woord zijn? Ook krijg je meer informatie over do’s en don’ts bij een Taalcaféontmoeting.

Je deelt veel ervaringen uit de praktijk zoals:
• Wat doe je als er veel moeilijke vragen op tafel komen?
• Welk soort vragen zet je in bij Taalcafés?
• Welke extra activiteiten kun je inzetten?
• Hoe verdeel je de taken binnen het Taalcafé?
• Hoe zorg je ervoor dat iedereen evenveel aan bod komt?
• Wat doe je als iemand niet durft te praten of juist te veel praat?
• Wat doe je als er een discussie ontstaat?

RESULTAAT VAN DE TRAINING

Je leert hoe je een interessante taalcafébijeenkomst kan samenstellen en welke handvatten je kan gebruiken bij vragen rond groepsprocessen.

COMPETENTIES

Je ontwikkelt de volgende competenties:
• Aansluiten bij mogelijkheden en taalniveau van deelnemers;
• Actief luisteren;
• Leren in groepsprocessen vormgeven;
• Leersituaties creëren
• Werken met praktijkcasussen en best practices.

 

Trainingsaanbod logoBekijk onze folder waarin deze en andere trainingen en webinars rond taalcoaching beschreven worden.