Als taalvrijwilliger ontmoet je wekelijks anderstaligen uit een andere cultuur en met andere bagage. Dat is vaak leuk en leerzaam, maar soms ook lastig. Wat alle culturen gemeen hebben is dat iedere cultuur zichzelf als ‘normaal’ beschouwt. Welke verschillende culturen en culturele waarden zijn er en welke omgangsvormen horen daarbij? Hoe ga je om met verwarrende situaties in de dagelijkse taalcoachingspraktijk? De training Culturele bewustwording geeft antwoorden op deze vragen.

Een deelnemer zegt hierover:

“Door deze training ben ik bewuster geworden van de verschillen
en waardoor het komt. Ik begrijp het nu beter”.

Trainer - Pim DorresteinTrainer Pim Dorrestein legt uit: “Tijdens de training neem ik de deelnemers mee in de globale verschillen tussen culturen. Ik leg uit welke kracht die culturele waarden hebben in het denken en doen van mensen. Door daar meer inzicht in te krijgen word je je bewust van je eigen (voor)oordelen en aannames ten opzichte van mensen uit andere culturen. Inzicht hebben waarom mensen doen wat ze doen en welk effect het heeft op jezelf, is de basis van respect naar elkaar. Dan wordt contact met mensen uit andere culturen een uitdaging en een verrijking. In deze training bespreek ik enkele theorieën en een paar anekdotes. Ik wissel de PowerPoint presentatie af met leuke inzicht gevende oefeningen.”

 

Deelnemers verwoordden het zo:

“Je denkt na over eigen normen en waarden”.
“Veel informatie, voor elk wat wils, ook veel afwisseling en ruimte voor interactie.”

 

Ook iets voor jou?

Wil jij ook deze training “Culturele bewustwording” volgen? Bespreek dit met je coördinator, die de training via het extranet kan aanvragen.

 

Over deze training:

Resultaat van de training

Na afloop heb je kennis over verschillende culturen en culturele waarden en kan je verwarrende situaties beter in cultureel perspectief plaatsen. Ook heb je jouw eigen interculturele interactierecept ontwikkeld.

Competenties

Je ontwikkelt de volgende competenties:
• Bewust zijn van eigen normen en waarden en deze in coaching expliciteren.
• Leren luisteren naar wat niet wordt gezegd, maar wel van belang is.
• Actief luisteren en sensitief zijn (nadenken over juiste toon en timing).
• Empathie tonen (ook als de ander in energie of dadendrang verschilt van jezelf).

 

Trainingsaanbod logoBekijk onze folder waarin deze en andere trainingen en webinars rond taalcoaching beschreven worden.