Ga jij met je taalmaatje mee naar de dokter? Of help jij bij de administratie? En als je een keer ja hebt gezegd, kun je een volgende keer dan nee zeggen? En wat doe je als je merkt dat je taalmaatje steeds minder met de taal bezig is? Een paar voorbeelden van vele grenssituaties uit de taalpraktijk. Deze ervaringen bespreken taalvrijwilligers met elkaar tijdens de training “Omgaan met grenzen stellen”. Een deelnemer zegt hierover:

“Wat was het fijn om dit met elkaar uit te wisselen,
ik ben dus niet de enige die dit meemaakt.”

Trainer - Robert Te PasTrainer Robert te Pas legt uit: “Van taalcoaches wordt gevraagd om vertrouwen op te bouwen en een veilige situatie voor de anderstalige te creëren. Dat maakt het taalcontact heel bijzonder. Soms wordt het onduidelijk wat je rol is, waardoor de anderstalige vragen aan je stelt waarmee hij of zij voor zijn/haar gevoel bij niemand anders terecht kan. Hoe reageer je hierop? Hoe stimuleer je je taalmaatje in de eigen regie?

Met praktisch bruikbare handvatten uit de theorie en met verschillende oefeningen laat ik taalcoaches bewust nadenken over hun rol en over wat ze zelf belangrijk vinden. Ook al kun je ‘jouw’ anderstalige heel effectief helpen op allerlei gebieden, toch kan dat soms juridisch of moreel verkeerd uitpakken – terwijl je het zo goed bedoelde.”

Een deelnemer verwoordde het zo:

“Je hebt me echt aan het denken gezet en bewuster gemaakt. 
Ook kan ik het nu gemakkelijker met mijn coördinator en collega-vrijwilligers bespreken.”

 

OOK IETS VOOR JOU?

Wil jij ook deze training “Omgaan met grenzen stellen” volgen? Bespreek dit met je coördinator, die de training via het extranet kan aanvragen.

 

Over deze training:

INHOUD

In de praktijk komen vrijwilligers vaak situaties tegen waarbij de grenzen van hun betrokkenheid, verantwoordelijkheid en inzet onduidelijk zijn. Mag je je bijvoorbeeld ‘bemoeien’ met andere zaken dan taalcoaching? Ben ik niet ‘te betrokken’ bij mijn deelnemer? Is de deelnemer wel in staat om te leren? Hoe kun je daar als vrijwilliger een positieve draai aan geven? Tijdens deze training worden verschillende werkmethodes en modellen aangereikt en geoefend om actief en positief op situaties te reageren.

We gebruiken begeleiding- en leerstijlen, de roos van Leary en verschillende communicatieve vaardigheden (o.a. feedback geven en assertief reageren). Van de taalcoaches die deelnemen aan deze training wordt een actieve houding
gevraagd. Door uitwisseling met elkaar ontstaat er een stevige basis om gezamenlijke en individuele uitgangspunten te vinden in deze vaak lastige situaties.

RESULTAAT

De vrijwilliger wordt zich bewust van haar/zijn positie, rol en verantwoordelijkheden.

COMPETENTIES

De vrijwilliger ontwikkelt de volgende competenties:
• Bewust zijn van eigen talent, valkuil, allergie en leerstijl.
• Complimenten en feedback geven op gedrag (niet op persoon).
• Confronteren omgaan met weerstand in praktijkcasussen, spiegelen.
• Empathie tonen.
• Vieren van successen.

 

Trainingsaanbod logoBekijk onze folder waarin deze en andere trainingen en webinars rond taalcoaching beschreven worden.