Marieke HeinsbroekDe workshop Samenwerken met burgers en bedrijven behoort tot het middagprogramma van het Congres Maatschappelijk Ondernemen op 19 juni in Rotterdam. Marieke Heinsbroek van SODA Producties, Bureau Maatschappelijke Innovaties, vertelt hoe SODA Producties ooit voet aan de grond zette bij bedrijven. “Bij ons eerste bezoek aan de bank kwamen we met een plan van vier A4’tjes waarin stond hoe de bank ons kon helpen. Toen we naderhand buiten stonden waren er geen concrete afspraken gemaakt. We dachten alleen vanuit onze eigen organisatie. We hadden geen idee waar de bank wakker van lag.”

Essentiële vragen

Gaandeweg is SODA Producties erachter gekomen dat dit de essentiële vragen zijn:

  • Waar ligt die andere organisatie wakker van?
  • Wat zoekt iemand?
  • Wat zijn de drijfveren van die ander?

Een gelijkwaardige samenwerking is belangrijk vertelt Marieke: “Als de andere organisatie er niets aan heeft moet je niet doorgaan.” SODA Producties wordt telkens benaderd door verschillende uitgeverijen die allemaal boeken willen leveren voor de VoorleesExpress, maar tegelijkertijd concurrenten zijn van elkaar. Marieke: “We wilden geen uitgeverijen uitsluiten, nu denken de uitgeverijen in een samenwerkingsverband na hoe ze ons allemaal kunnen steunen.”

Vrijwilligers verantwoordelijkheid geven

soda-producties-logo-fb“Daarnaast moet je vrijwilligers verantwoordelijkheden geven,” vindt Marieke. “Je moet niet denken dat dit niet kan. Veel kantoormensen van SODA Producties zijn ook vrijwilligers. Speel bij het ontwerpen van projecten in op praktische oplossingen voor  maatschappelijke vragen en kijk samen met fondsen naar wat werkt.

Praktische tips voor het benaderen van bedrijven:
  1. Speel in op aanwezige (gemeenschappelijke) belangen en drijfveren.
  2. Grijp bestaande kansen en zoek steeds nieuwe invalshoeken.
  3. Begin klein, droom groot (maak samenwerking klein om het te proberen).
  4. Durf te kiezen.

Bruikbare handvatten om mee aan de slag te gaan! Kijk om je heen naar nieuwe, potentiële stakeholders met gezamenlijke drijfveren en dromen. Ga voor gelijkwaardigheid en laatste tip van Marieke: “Leg een bedrijf tien projectvoorstellen voor. Ga vervolgens in gesprek.”