Mounira en Ilse

In de nieuwsbrief Staatsexamens NT2 wordt aandacht besteed aan de toegevoegde waarde van taalcoaching. In een interview vertelt een leskoppel over hun ervaringen met taalcoaching en de voorbereiding op het Staatsexamen NT2. Het leskoppel bestaat uit de Syrische Mounira en Het Begint met Taal medewerker Ilse. Ze is taalcoach bij een andere taalcoachorganisatie.

Studeren in Nederland of verdergaan met het ‘oude’ beroep is een wens van veel vluchtelingen. Om voor extra taalcontact te zorgen, kan een taalcoach helpen. ‘In het ‘echt’ Nederlands praten met anderen helpt me enorm om de taal sneller te leren en me voor te bereiden op mijn Staatsexamen NT2’, aldus de Syrische Mounira die hulp kreeg van taalcoach Ilse.

Mounira: ‘Ik wilde in Syrië eerst bouwkunde studeren. Architectuur vind ik heel erg leuk en ik houd van tekenen. Daarom wil ik hier de studie Built Environment gaan doen.’ Voor zij kan starten met deze hbo-opleiding in Utrecht, doet ze nu een pre-bachelor. Dat is een schakeljaar waarin studenten worden voorbereid op het Staatsexamen NT2 en werken aan studievaardigheden. ‘De eerste periode krijgen we alleen maar Nederlands. Vanaf februari beginnen de inhoudelijke vakken.’ Om het vereiste B2-niveau te halen, oefent zij ook met taalcoach Ilse. Een keer per week spreken ze samen af.

Veel lezen en voorbeeldexamens

Ilse wilde graag iemand begeleiden bij het leren van de taal. Het liefst iemand van haar eigen leeftijd en die hoogopgeleid is. ‘Mounira kan mijn uitleg goed volgen. We lezen soms boekjes. Meestal bespreken we haar huiswerk of oefenen we samen de Staatsexamens. Vaak komt ze zelf met vragen. Dan geeft ze aan wat ze niet snapt of wat ze graag wil oefenen.’

Het contact met een taalcoach is heel nuttig vindt Mounira: ‘Van spreken en luisteren leer ik heel veel. Ik luister vooral naar de uitspraak. Maar ik leer ook veel nieuwe woorden.’ Ook oefent Mounira vaak met de voorbeeldexamens op de website van de Staatsexamens NT2. ‘Dat helpt me om een beeld te krijgen van de examens.  Ook om te oefenen met de tijd, hoe snel ik bijvoorbeeld moet typen of moet spreken.’ Het contact zorgt ook voor een boost van het zelfvertrouwen, belangrijk als je het Staatsexamen NT2 wilt halen.

De juiste match

Madelon Smit-den Blanken is coördinator en taalcoach bij Gilde Samenspraak Leiden. Zij beaamt dit: ‘Anderstaligen die een taalcoach hebben, staan steviger in hun schoenen. Ze hebben vaak weinig contact met Nederlanders. Een taalcoach, vaak het eerste buitenschoolse contact met een Nederlandstalige, kan hen wegwijs maken in onze cultuur.’ Via een taalcoach kan er weer contact worden gemaakt met andere Nederlandssprekenden.

Een vrijwilliger en een anderstalige worden aan elkaar gekoppeld op basis van gelijke interesses, leeftijd en opleidingsachtergrond. Een intakegesprek is daarom heel belangrijk, vindt Madelon: ‘Wij plakken niet zomaar een anderstalige aan een vrijwilliger. Het is belangrijk dat er een goede klik is.’ Elke anderstalige heeft zijn specifieke behoeftes bij het leren van de Nederlandse taal. Het is belangrijk voor een taalcoach om daarop in te spelen en oog te hebben voor de mogelijkheden van de ander.’

Bron: College voor Toetsen en Examens