Position paper gemeenten: Taalcoaching is onmisbaar!

Home/Geen categorie, Nieuws/Position paper gemeenten: Taalcoaching is onmisbaar!

Position paper gemeenten: Taalcoaching is onmisbaar!

Het Begint met Taal zet zich in om de bekendheid van taalcoaching te vergroten. Daarom vragen wij aandacht voor taalcoaching in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2018. Wij bieden een prachtig position paper voor ieder die bij lokale politieke partijen het belang van taalcoaching wil aantonen.

Onze ambitie is de zichtbaarheid van taalcoaching te verbeteren. Dit position paper is daarvoor een van de instrumenten. Het position paper is hier te downloaden. Verspreid hem gerust bij politieke partijen, beleidsmakers en andere geïnteresseerden. Naast dit position paper bieden wij ook andere handige documenten en tips. Hier vind je bijvoorbeeld een handige flyer ter promotie van vrijwilligerswerk. Handige tips over lobbyen bij de gemeente lees je hier. Doe je voordeel met deze tips & documenten, zo zorgen we ervoor dat gemeenten er niet om heen kunnen: taalcoaching is onmisbaar in iedere gemeente!

Waarom taalcoaching?

Taal is nodig voor het vinden van werk of een gesprek aanknopen op het schoolplein, maar ook om je eigen zaken en administratie te kunnen regelen. Meedoen begint met taal. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 600.000 anderstaligen door hun taalniveau een (ernstige) achterstand hebben in het meedoen. Taalvrijwilligers spreken wekelijks met hen af om de taal te oefenen, zodat anderstaligen wél mee kunnen doen (en niet aan de zijlijn staan). Dat is belangrijk voor anderstaligen, maar ook voor de hele gemeenschap en, niet te vergeten, de gemeente.

17 juli 2017|Geen categorie, Nieuws|